I tre år har journalist og videograf Lars Düwel fulgt naturformidleren og maleren Marco Brodde fra Fanø.
I september 2021 sad jeg sammen med Marco Brodde og fik en kop kaffe i hans køkken. Snakken faldt på et større raderingsprojekt, han netop skulle til at i gang med, hvor målet var at sende det ind til et kunstnerisk open call fra Johannes Larsen Museet i Kerteminde.
Jeg fik lov til at følge processen, og det udviklede sig til at blive min første dokumentarfilm. Snakkene endte med at handle om meget andet end blot raderingerne. Marco er en fantastisk formidler samtidig med, du tydeligt mærker hans ømhed og fascination af den rå natur, der omkranser vores ø

Marco og jeg under optagelserne til Vadehavsmaleren
Han jagtede fuglemanden gennem tre år rundt på øen
Han jagtede fuglemanden gennem tre år rundt på øen
« Der er et lille tidsrum, hvor højvandet er løbet så langt op på land, som det kan komme. Vadefuglene følger med. Og hvis man sidder musestille, så kan man komme rigtig tæt på fuglene. Marco Brodde kalder det for "den gyldne time. »
Kim Westphal, fra sit portræt af Lars Düwel og Vadehavsmaleren.
Bragt i JydskeVestkysten, den 18. juni, 2024.
Marco Brodde i sit rette element. Udklip fra Vadehavsmaleren.
Naturelsker fra barnsben
Marco Brodde har helt siden barndommen haft et ømt punkt for den rå natur, der definerer Vadehavet, og de tusindvis af fugle, der valfarter til området.
Vadehavskunstneren besluttede sig i efteråret 2021 for et omfattende raderingsprojekt. Dokumentaren følger Marcos arbejde med projektet og giver et indblik i hans daglige virke og tanker som både kunstner og naturformidler.


